piątek, 4 stycznia 2013

Marka kraju= styl życia?

Strategia promowania amerykańskiego stylu życia na całym świecie uczyniła z niego dla USA markę kraju nr jeden. Wyznaczyła początek nowej ery w budowaniu marki kraju- w modelu nie chodziło już o pokazanie, na czym „polega” kraj, jak to miało miejsce wcześniej, lecz o promowanie pewnego ideału, konkretnego stylu życia. 

Promocja konkretnych zachowań, stylu życia była tak intensywna i wyszukana, że po raz pierwszy w historii ludzie oraz wszystkie grupy ludności z różnych zakątków świata zapragnęli zostawić za sobą własny kraj, gdziekolwiek by się nie znajdowali, tak, aby rozpocząć nowe życie w tym wymarzonym, idealnym miejscu. Budowanie marki kraju zaczęło oznaczać przyciąganie talentów oraz wsparcie dla ideału i styl życia.

Wpływ, jakie marki komercyjne wywarły na reputację rodzimych krajów, jest ogromny- i w tej dziedzinie nie tylko USA okazało się mistrzem. Istnieją inne brandy, jak choćby Ferrari, Gucci, Prada, Louis Vuitton, Chanel, Rolls Royce, Volvo czy BMW, które przyczyniały się do zwiększenia prestiżu macierzystych krajów. Marki takie zwane są „markami flagowymi”, czyli „flagship brands”. U podstaw tych marek leżą skojarzenia odzwierciedlające to, jak dany kraj, oraz to, w czym i on, i jego mieszkańcy są dobrzy.

Przykład? 
 BMW
 Niemcy
 myśl techniczna
 Chanel
 Francja
 glamour 
 Ferrari
 Włochy
 wzornictwo 



Jednakże jedynie kilka krajów posiada marki globalne, a tylko jeden kraj zdominował przemysł filmowy. Co zaś z pozostałymi markami? Dlaczego, nie stało się to również udziałem innych? 

Nie ma tu prostej i jednoznacznej odpowiedzi, ale spokojnie można założyć, co następuje: wszystkie kraje przyczyniły się do tworzenia marek komercyjnych i wszystkie marki przyczyniły się do postrzegania kraju przez markę. Niewiele krajów postępowało zgodnie z tą doktryną czy dostrzegało potencjał budowy marki, aczkolwiek istniał jeden, który w pełni to pojął… bo mam tu na myśli Japonię. 

To właśnie Japonia, w latach 70. I 80. XX wieku, zrozumiała, jaką moc posiadają marki, jeśli kojarzy się je z konkretnymi krajami i ideałami. Kraj kwitnącej wiśni nie rozpoczął jednak budowania strategii nowych marek od podstaw, ani też nie budował marek kojarzony z ideałami narodowymi… Japonia zbudowała marki globalne w oparciu o istniejące koncepcje i ideały, niekoniecznie własne. 

To bardzo inteligentne posunięcie, które przyczyniło się w znacznej mierze do sukcesu gospodarczego tego kraju, okazało się niezwykle kontrowersyjne… świat krytykował Japonię za jej każdy ruch. Jednak cel uświęca środki.

Jose Filipe Torres 


Więcej: Brief nr 5 (139)/ 2011


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz